Copywriting

Waarom je teksten door een freelance copywriter laten schrijven (en niet door je secretaresse)?

Ah, wij ondernemers kunnen soms toch zo tegenstrijdige dingen zeggen!
Bij bijna elke netwerkgelegenheid waar ik als onderdeel van de eerste kennismaking plichtbewust zeg wat ik doe, krijg ik de volgende reactie:

“Oh, jij schrijft teksten? Ja, eigenlijk zou ik ook eens iemand moeten inhuren om dat voor ons te doen. Want dat is lastig zeg, zo teksten schrijven. En dan zijn ze nog niet eens goed genoeg. Vind ik. Je zou er eens naar moeten kijken. En pfft, dat neemt zoveel tijd in en dat komt er toch allemaal maar bij hé. Ik zou dat eigenlijk moeten uitbesteden aan iemand die er iets van kent. Ik contacteer je nog!”

Maar ook :

“Goh ja, in de toekomst zullen we misschien wel eens een copywriter inhuren. Kan interessant zijn, maar eerst eindelijk eens werk maken van die nieuwe website. Ondertussen schrijft mijn secretaresse wel alle teksten. Ik vind dat ze dat nog goed doet eigenlijk. Allez, kan altijd beter, maar ja, ik betaal ze nu toch al.”

Ik weet het, het kost wel wat om met een (goeie) copywriter samen te werken. En ja, het vraagt wel wat werk en tijd om die goed te briefen en telkens alles te moeten herlezen. Maar toch wil ik je hier 6 ontegensprekelijke argumenten geven waarom je vandaag nog een freelance copywriter moet contacteren.

1. Een freelancer heeft een outsider perspective

Een freelancer komt jouw bedrijf binnen met een frisse, onbevangen blik. Als zaakvoerder of werknemer zit je er te dicht op waardoor je het overzicht niet meer hebt of geen voeling hebt met hoe de buitenwereld denkt over jouw merk. Een freelancer zal vragen stellen waardoor je je bedrijf vanuit een ander perspectief moet gaan bekijken. Of ze doet je nadenken over aspecten van je zaak waar je nog niet of te weinig bij stilgestaan hebt. Aspecten waar jouw (potentiële) klanten aan denken, maar die ze jou niet direct vertellen. Dit helpt allemaal om een goed beeld te vormen van je bedrijf, je doelgroep en je doelen.

2. Freelance copywriter = time saver

Denk eens na: wat doet je secretaresse als ze aan het schrijven is? Of wat doet ze niet? Inderdaad, de job waarvoor je haar hebt aangenomen. Terwijl zij haar hoofd breekt over een leuke titel of een goede metaomschrijving, blijft de facturatie liggen. Werk dat zij – of iemand anders – later moet inhalen. Tijdverlies en extra stress. Wie wil dat nu? Een copywriter heb je maar een (liefst menselijke) deadline op te leggen hebt en de teksten stromen je mailbox binnen wanneer je ze nodig hebt. De freelance copywriter neemt de tijd die nodig is om de ideale tekst op papier te zetten terwijl jij kan doen wat je het liefste – en het beste – doet. 

3. Freelance copywriter = money saver

Oké, we gaan er niet onnozel over doen. Een goede copywriter kan een behoorlijke hap uit je budget halen. Maar als ze een beetje weet wat ze doet, zal ze je op termijn geld besparen en zelfs behoorlijk wat opbrengen. Je hoeft die overuren van je secretaresse niet te betalen. Je verliest geen tijd en geld omdat je administratie in de soep draait terwijl zij de teksten voor 30 Facebookposts schrijft.

Een freelance copywriter kent de kneepjes van het vak en houdt rekening met zaken als SEO, tone of voice, scanbaarheid van de tekst en andere tricks die jouw teksten doen converteren. Meer bezoekers op je website, meer inschrijvingen op je nieuwsbrief, meer likes en shares op je Facebookpagina en meer sales. Klinkt interessant, niet?

4. Ervaring en expertise in jouw sector

Elke copywriter heeft zijn of haar expertises. De ene maakt beleggen verstaanbaar voor de gemiddelde Vlaming terwijl een andere met gevleugelde woorden handgemaakte juwelen verkoopt. Zoek een copywriter die zich specialiseert in jouw sector. Die heeft minder tijd nodig voor een goede research. Door eerdere opdrachten bij klanten uit dezelfde of gerelateerde sectoren heeft de freelancer een brede kennis opgedaan en kijkt die meestal niet op als je vaktermen gaat gebruiken. Die eerdere opdrachten geven de copywriter de ervaring die jouw secretaresse niet heeft. De freelancer weet wat wel en niet werkt binnen jouw sector en jouw doelgroep en kan die kennis toepassen op jouw teksten.

5. Kwaliteit

Ik twijfel er niet aan dat jouw secretaresse of jij zelf een aardige tekst op papier kan zetten. Maar jullie doen er niet alleen langer over dan de gemiddelde copywriter, je bent ook niet zeker van de kwaliteit. Veel copywriters zijn taalkundigen of hebben een achtergrond in communicatie. Daarnaast zijn freelancers doorgaans erg gemotiveerd en zullen ze zich blijven bijscholen in hun vakgebied. Dat maakt dat je er bij een copywriter van mag uitgaan dat de teksten grammaticaal correct zijn, dat ze rekening houdt met leesbaarheid en behapbaarheid en dat ze ook Google te vriend houdt. En dat allemaal met woorden waar jij niet op kon komen.

6. Flexibiliteit

Waarom iemand freelancer wordt? Om te kunnen werken waar en wanneer we willen. Dus ja, ik werk soms aan de keukentafel, op de zetel of tijdens een verloren moment op familieweekend. Copywriters zijn het gewend om te jongleren met verschillende projecten en geen enkele van die ballen te laten vallen. Ze vinden altijd wel een gaatje voor een dringende opdracht. Nog snel een Facebookpost of even brainstormen over een goede slogan? Natuurlijk!

Heb je ook hulp nodig met je teksten? Ben je na dit artikel overtuigd van de voordelen van een copywriter? Natuurlijk, want dat is wat een copywriter doet ;). Laten we gewoon eens samenzitten om te zien of ik jou kan helpen om jouw teksten naar een hoger niveau te tillen.

2 gedachten over “Waarom je teksten door een freelance copywriter laten schrijven (en niet door je secretaresse)?

  1. Hoi Deedee
    Het lastige voor ondernemers is het verschil te zien tussen wat prima teksten opleveren en teksten die leuk zijn om te lezen. Als ondernemer ken je je bedrijf al, dus groeit of slinkt het vertrouwen niet na het lezen van zo’n tekst. Als ze hun bedrijven eens met argusogen konden bekijken, zouden ze haastig je diensten inhuren. Ik ben benieuwd hoe jij als collega ondernemers bevraagt als je zo’n bedrijf binnenkomt. De juiste vragen stellen is volgens mij de basis van veelzeggende copy.

    Vriendelijke groet

    1. Hej Ivor, dankjewel voor je reactie.
      Het is inderdaad belangrijk om de juiste vragen te stellen. Alleen zo kan je als copywriter de essentie van het bedrijf vatten, de juiste toon neerzetten en teksten schrijven die de doelgroep aanspreken en ook effectief tot actie aanzetten. Er staat een blogpost in mijn concepten die daarover gaat, dus die komt er binnenkort aan. Hou zeker de blog in de gaten 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.