Copywriting

Jouw over mij pagina gaat niet over jou!

Jaja, je leest het goed. Je “over mij” pagina gaat helemaal niet over jou. Laten we dit “over mij” pagina misverstand eens deftig aanpakken vandaag.

Hej, how. Delphine, ge ziet ze nu helemaal vliegen zeker!

Haha, ja, soms wel.
Maar niet als het op “over mij”-pagina’s (of “about pages”) aankomt.

En toch. In deze blog kon ik niet zwijgen over hoe je jezelf moest TONEN op je “over mij”-pagina. En nu zeg ik plots dat het helemaal niet over jou gaat?

Verwarrend, ja, dat kan ik begrijpen.

En daarom leg ik met veel plezier uit wat ik nu bedoel. Je zal snel mee zijn.

Likeability verhogen? Stop met over jezelf te praten op je over mij pagina!

Het gaat over jouw lezer

We zijn allemaal egocentrische wezens.

Ja, voilà, ik heb het gezegd.

En daar bedoel ik helemaal niets verkeerds mee. Ik bedoel alleen maar dat we altijd zoeken naar “what’s in it for me” op een website. We willen weten wat die mental coach, die interieurontwerpster of kledingwinkel voor ons kan betekenen. En we willen dat tot in elke uithoek van de website terugvinden. Groot, luid en duidelijk. Want we gaan het NIET gaan zoeken. Doen we niet. Te lui.

Dus allemaal goed en wel dat je er tof uitziet op je website en dat je net als ik alle dialogen uit Friends kan meezeggen. Ideaal als we eens samen een pint gaan drinken. Maar ga ik van jou de mental coaching krijgen die ik nodig heb of het droominterieur waarbij al die foto’s op mijn Pinterestbord verbleken? Geen idee. Waarom zou ik bij jou komen shoppen en niet in die andere kledingzaak die veel van dezelfde merken verkoopt? Waarom zou ik meer betalen voor jou als die andere tuinman hetzelfde doet voor minder? Oké, hij klinkt nogal saai, maar doet dat ertoe als hij gewoon mijn tuin moet onderhouden?

Laat dromen uitkomen

Zoek uit waar je klant van droomt. En hou daarbij een open blik. Je klant is niet zomaar op zoek naar een mental coach of een nieuw interieur. In welke fase van haar leven zit je ideale klant nu? Hoe voelt die zich daarbij? Wat is de droomsituatie die je klant wil bereiken? Wat voelt ze wanneer ze die situatie bereikt heeft?

Laten we het concreet maken.

Stel, jij bent interieurdesigner en ontwerpt hedendaagse interieurs met een mix van modern en antiek. Je houdt ervan om unieke pareltjes op de kop te tikken voor je klanten en richt je vooral op meer high-end cliënteel. Goed, beeld geschetst? Laten we dan die ideale klant erbij halen.

  • In welke situatie zit die nu? Waarschijnlijk heeft die net een prachtig herenhuis gekocht in hartje Gent. Er is wat renovatiewerk nodig en ze wil het meteen goed laten doen. Ze heeft zelf een drukke job en haar partner is vaak in het buitenland.
  • Hoe voelt ze zich nu? Ze weet perfect wat ze wil, maar ze wil dat een expert het uittekent en verder van haar overneemt, zodat zij tijd heeft voor haar eigen zaak. Want ze staat op het punt die hele belangrijke klant binnen te halen en een renovatie in goede banen leiden, kan ze er nu even niet bij nemen.
  • Wat is de droomsituatie die je klant wil bereiken? Een prachtig interieur dat volledig bij haar past en waar ze na een lange dag tot rust kan komen. En liefst zo snel mogelijk, met de beste materialen en tot in de puntjes afgewerkt. Ze wil een interieur dat klasse uitstraalt en waarbij de mond van iedereen die binnenwandelt openvalt van verwondering. Niet te veel “frulletjes”, maar strak en modern. En ze droomt stiekem al jaren van een Mies van der Rohe stoel. Ze wil in haar home office belangrijke klanten kunnen overtuigen van haar professionele expertise.
  • Hoe voelt ze zich als de droomsituatie bereikt is? Als ze zich neervlijt in de zetel die je speciaal voor haar uitzocht, kijkt ze voldaan rond zich en voelt ze de stress van een drukke dag van zich afglijden. Wanneer ze klanten ontvangt in haar strakke kantoorruimte voelt ze zich een échte powervrouw die trots is op wat ze bereikt heeft.

En? Al aan het wegdromen?

Dat is wat je wil bereiken voor je klant.

En jij kan daarvoor zorgen

Dat droombeeld? Die unieke stoel? Dat strakke interieur waar de power van afstraalt? Daar kan jij voor zorgen! Vergeet natuurlijk niet, nadat je het droombeeld hebt geschetst, te vertellen hoe jij je lezer kan helpen dat beeld te bereiken (of een stap dichterbij te komen). Vertel erbij hoe je dat precies doet, wat het stappenplan is of wat de klant mag verwachten als ze met jou in zee gaat.

Laat dromen uitkomen op je over mij pagina

Zo interessant ben je niet

In het voorbeeld hierboven is jouw naam nog niet vermeld. Natuurlijk niet, want zo interessant ben je niet. Dat is het grote misverstand over je “over mij” pagina. Mensen denken nog te vaak dat dit de plaats is om op te scheppen over hun verwezenlijkingen, hun diploma’s of wat dan ook. Maar dat is het niet. Dit is de pagina waar je lezer uitzoekt of jullie een goede (professionele!!) match zijn.

Goede verkopers en netwerkers hebben het al door. Je begint met het probleem en de wens van je ideale klant te schetsen. Je tapt de herkenning of de verbeelding aan. In je eerste zinnen heb je het nog niet over jezelf. Je vertelt niet meteen wat voor een creatieve ontwerper jij bent, welke prijzen je gewonnen hebt en welke grote namen bij jou over de perfect gepolijste vloer kwamen.

Dat interesseert jouw gesprekspartner of lezer allemaal niet. Wat haar interesseert is of jij haar droominterieur kan verwezenlijken zonder dat zij er grijze haren van krijgt. Of dat jij haar kan helpen om zich niet meer te voelen alsof het water aan haar lippen staat in de combinatie werk en gezin. Of dat ze in jouw winkel dé outfit vindt waarmee ze op dat feestje volgende week alle hoofden doet keren (en dat niet nog 3 andere vrouwen op dat feestje dragen #awkward!)

Wat jij kan doen voor jouw lezer, daarover gaat het.

Je mag dan nog zo plezant zijn op je website, als er niet bij staat waarom je lezer jouw yogalessen moet volgen, dan zal je haar niet zien verschijnen in je les.

Niet vergeten: de call to action

De sprankelende persoonlijkheid, de leuke foto, de oplossing voor het probleem of de weg naar het droombeeld, die moeten op je website ook ergens toe leiden. Mensen willen klikken op een website. Ze gaan op zoek naar de button die hen vertelt wat ze nu moeten doen. Neem je lezer bij de hand en begeleid haar naar jouw doel.

Maak met een concrete CTA (Call To Action) duidelijk wat je lezer hier moet doen.

  • Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Bel voor een afspraak naar …
  • Reserveer online
  • Neem contact op (via de contactpagina)
  • Kom langs in onze winkel (en hier vind je het adres en de openingsuren)
  • Ontdek alle meditatiesessies

Voilà, bij deze is dat “over mij” pagina misverstand ook weer de wereld uit geholpen. Graag gedaan!
En nu zelf aan de slag. Even brainstormen of gewoon navragen bij je ideale klant. Droombeeld schetsen en zeggen hoe jij dat droombeeld een beetje dichterbij kan brengen.

Te moeilijk? No worries, ik help je met veel plezier! Gewoon eventjes een berichtje sturen en we vliegen erin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.