Copywriting

Waarom jouw copywriter je de pieren uit de neus vraagt. En hoe dat jouw zaak zal boosten

Het is zover. Je vond de copywriter met wie je wil samenwerken. Zij is degene die ervoor zal zorgen dat jouw website, mails en sociale media posts werken als snoep op een kind. Je verheugt je al op de stroom aan overtuigende en converterende teksten die ze volgende week in jouw mailbox zal droppen.

Maar dan!

Een uitnodiging voor een meeting. Online of in’t echt, maakt niet uit. Jouw copywriter wil met jou aan tafel gaan zitten, want ze wil nog wat meer informatie. Hoezo? Kan ze dan niet gewoon je huidige teksten lezen en verbeteren?

Euhm, neen.

Ze wil jou en je bedrijf beter leren kennen en zit klaar met een vragenlijst waarvan de gemiddelde journalist achterovervalt. (side note: de lengte van de vragenlijst hangt natuurlijk af van de omvang van het project, maar verwacht je sowieso maar aan een hele hoop vragen)

Een kleine greep uit de vragen:

  • Waarom doe je wat je doet? (missie en visie, weet je wel)
  • Wie wil je bereiken met deze social post?
  • Wat moeten je websitebezoekers doen op deze pagina?
  • Waarom wil je die mail schrijven?
  • Welke tone of voice moet ik hanteren?

*SLIK*

Het lijkt wel een mondeling examen! Hoe brief je nu in godsnaam een copywriter? De geschiedenis van je bedrijf en jouw missie en waarden, die kan je meteen uit de doeken doen. Maar wat je precies wil bereiken met die ene social post? En wie je specifiek aanspreekt op de “diensten”-pagina van je website, daar moet je toch even over nadenken. En die tone of voice? Wat voor een beest is dat?

Maar waarom al die vragen?

Ze wil jou en je bedrijf leren kennen

Jij kent je bedrijf wel van binnen en van buiten. Maar je copywriter moet afgaan op wat ze vindt op je website (die je trouwens volledig wil veranderen, remember) en je sociale media (als daar al iets op verschijnt). Door die vragen te stellen en jou de antwoorden zelf à la minute te laten verwoorden, peilt ze naar jouw manier van spreken. Belangrijk voor die tone of voice. Maar ze voelt ook aan waar je passie zit, waar je de nadruk op legt, wat voor jou écht belangrijk is. Dan kan ze inpikken op een bepaalde uiting en daar verder op doorvragen. Copywriters zijn nieuwsgierige aagjes en goede luisteraars. Ze is oprecht geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt, want alleen zo kan ze haar job doen en jouw verhaal goed overbrengen.

Ze zorgt voor een outsider perspectief

Een belangrijke reden waarom je een beroep doet op een copywriter in plaats van zelf te schrijven, is dat perspectief van een buitenstaander. Jij vertelt je verhaal vanuit jouw perspectief, met de elementen die jij wil meegeven. De elementen waarvan jij dénkt dat ze belangrijk of interessant zijn voor je doelgroep. Maar de copywriter kan zich verplaatsen in die doelgroep. Ze komt met een onbevooroordeelde blik bij je binnen en wil weten of er een klik is. Ze wil weten waarom ze met jou in zee zou moeten gaan. En die redenen kunnen helemaal anders zijn dan wat jij dacht.

Raar toch, hoe je doelgroep anders redeneert dan wat jij wil. Alsof ze een eigen, vrije wil hebben of zo!

Ze laat je nadenken over je communicatiestrategie

Als het goed is, evalueer je elk jaar – of een paar keer per jaar – je business. Vaar je nog de koers die je wil varen? Zitten de cijfers goed? Wat moet er veranderen? Welke zotte ideeën wil je nog uitproberen? En ook een heel belangrijke: bereik ik de juiste mensen en overtuig ik hen genoeg? Oei, heb je die laatste vraag nog niet gesteld? Dan is dit hét moment om daarbij stil te staan. Een website of een blogpost is immers geen losstaand iets. Alles is met elkaar verbonden.

Een duidelijke strategie achter jouw manier van communiceren is essentieel.

Ga nahoe je je (potentiële) klanten wil aanspreken, hoe je hen ten eerste al wil bereiken, wat er gebeurt als ze voor het eerst inschrijven op je nieuwsbrief of als ze een gratis pdf’je downloaden. En wat met de dienst na verkoop? De fameuze customer journey, soit.

Maar ook: wat is het doel van je website, welke inhoud wil je brengen op je Facebook- of Instagrampagina? Alles wat je verstaat onder “communicatie”, daar moet je over nadenken voor je een copywriter aan de slag laat gaan.

copywriter briefen
Photo by Gabrielle Henderson on Unsplash

Alles moet één en dezelfde persoonlijkheid uitstralen: die van jouw bedrijf.

Hoe spreek je je doelgroep aan? Is daar enige vorm van consistentie in te bemerken? Luister goed naar jezelf en lees je mails, social media en blogposts, website en andere content. Gebruik je overal dezelfde tone of voice? Wat voor een raar beest dat precies is, dat lees je in dit artikel. Kort gezegd komt het hierop neer: de stem van jouw bedrijf. Jouw manier van communiceren met je klant. Zowel face to face, als aan de telefoon en via mail. Gebruik overal dezelfde stem.

Maar, opgelet. Je moet wel de taal spreken van je doelgroep. Als je rechtstreeks naar de consument communiceert, blijf je maar beter ver weg van vaktaal. Tegenover collega’s kan dat dan weer wel. Maar denk niet dat je meer betrouwbaarheid uitstraalt door meer jargon te gebruiken. Het tegendeel is immers waar. Weet waarover je praat, maar zorg ervoor dat je gesprekspartner dat ook weet.

Ze wil het beste in jou naar boven brengen

Jouw copywriter wil het beste van jouw bedrijf naar boven brengen en op een gouden blaadje presenteren aan je klant. En neen, daarmee bedoel ik niet je blauwe ogen. Ja, die zijn mooi, maar ze leiden af van de kern. En daarmee bedoel ik ook niet wat jij uitspeelt als jouw troeven. Ik heb het over wat volgens jouw klanten je troeven zijn.

Een kleine rondvraag bij jouw klanten of volgers kan je hier al wat wijzer maken. Waarom kopen ze jouw producten, waarom doen ze een beroep op jou als ze even de richting kwijt zijn in hun carrière? Waarom mocht jij de foto’s maken op hun huwelijksfeest? Of whatever je voor hen mag doen.

Hoe helpt dit jouw zaak nu vooruit?

Photo by Hello I’m Nik 🎞 on Unsplash

Je legt je zaak onder een vergrootglas

Door een antwoord te zoeken op alle vragen die een copywriter stelt, analyseer je jouw manier van zakendoen en communiceren. Je denkt na over wie je wil bereiken, wat je van je doelgroep wil en hoe je ze daartoe wil overtuigen. Als het goed zit, heb je daar minstens ook al bij stilgestaan bij de opstart van je zaak. Maar eerlijk: hoe vaak check je of je ook effectief je ideale klant bereikt en hem voldoende overtuigt? Ben je er wel zeker van dat je een optimaal bereik hebt?

Een eerlijke en kritische blik op je zaak en dan vooral je marketing brengt je tot nieuwe inzichten. Misschien zijn dat niet de inzichten die je wou krijgen, maar je kan er wel meteen mee aan de slag. Ofwel ben je al keigoed bezig. Allright, rock on! Ofwel merk je dat je er nog niet alles uithaalt. Werk aan de winkel! In beide gevallen is de juiste copy op de juiste plaats de beste manier om het bereik te krijgen dat je verdient. Maar de juiste copy op de juiste plaats is geen kwestie van een Word-documentje in je mailbox gedropt krijgen. Kick-ass teksten vragen nu eenmaal werk.

Blijf niet langer ter plaatse trappelen, maar schitter met copy die converteert

Met de juiste woorden tovert jouw copywriter je bezoekers om tot klanten en zelfs tot ambassadeurs. Maar daarvoor moet zij natuurlijk wel weten wie jouw ideale klant is en wat je voor hem/haar kan doen.

Denk dus goed na wanneer je in zee wil gaan met een kick-ass copywriter. Zorg voor een duidelijke strategie. Want zo weet niet alleen jij, maar ook iedereen in je bedrijf en iedereen met wie je samenwerkt wat je voor ogen hebt en hoe je er samen naartoe kan werken.

En dan kan je copywriter aan de slag. Zoek je er trouwens nog eentje? Achter deze site zit er een hele goeie, naar’t schijnt 😉. Stuur me snel een berichtje en bereid je al voor op mijn vragenvuur!

🤯 Heb je het moeilijk met die hele strategie? Maak je geen zorgen, ook daarbij kan ik helpen. Je hoeft dit niet alleen te doen. We’re in this together!

💪 Zelf al aan de slag met een paar simpele trucjes die je vandaag al kan toepassen om je bestaande teksten te boosten? Download mijn 3 acties voor kick-ass copy.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.