Copywriting

3 misverstanden over jouw over mij pagina

Het belangrijkste misverstand over een “over mij” pagina heb ik in een eerdere post al besproken. Namelijk dat jouw “over mij” pagina helemaal niet over jou gaat. Ze gaat over je lezer en de dromen die jij kan laten uitkomen voor haar. Naast dit eerste misverstand, bestaan er nog veel ideeën over die “over mij” pagina die niet helemaal correct zijn. Ik bespreek hier de 3 meest voorkomende misverstanden over “over mij” pagina’s.

Dit is hoe het niet moet op je "over mij" pagina. Ik leer je hoe het wel kan!
Photo by Estée Janssens on Unsplash

Misverstand 1: je onderschat het belang van de “over mij” pagina

“Pfft, hebben we dat wel nodig, zo’n extra pagina op onze website? Ik heb al een homepage waar ik vertel wat ik doe en een sales page waarop ik al mijn diensten mooi in categorieën uitleg. Dan nog de contactpagina en that’s it, toch?!”

WRONG!

Oké, de sales page is de plaats waar het geld letterlijk binnenstroomt, maar jouw about page is de kraan waar die stroom door komt. Als er geen kraan is, blijft al het geld gewoon “in de pijpleiding” zitten. Ken je die uitdrukking? Je hoort die vaak van ondernemers, maar ik heb liever niet te veel “in de pijpleiding zitten”. Want het betekent dat je eventueel potentiële klanten hebt, maar dat er tot nog toe geen enkele vis gebeten heeft. Willen we niet. Wij willen dat de vissen bijten!

Dat toehappen van de vissen of het stromen van het geld kan pas beginnen als je een goeie “over mij” pagina hebt. Daar lok je je ideale klant naar je toe. Je verleidt haar met mooie beloftes (die je UITERAARD!!! kan waarmaken), met een leuke anekdote die je menselijkheid toont en een toffe foto om een gezicht te plakken op het merk.

Je “about page” is dé plaats waar jouw ideale klant – zeker als je diensten aanbiedt – beslist om al dan niet met jou in zee te gaan. Dit is de plaats waar ze de spark voelt of gillend wegrent. Voor die spark kan je zorgen met deze tips. Dat gillend wegrennen is iets wat enkel mensen moeten doen waarvan jij ook gillend zou wegrennen.

Misverstand 2: je overschat het belang van de missie

Een missie is onontbeerlijk voor een zaak. Je moet weten wat je wil bereiken voor jouw ideale klant. Je moet weten wat het vuur in jou aanwakkert en waarom je met plezier elke ochtend vroeg opstaat. Een zaak zonder missie is een zaak zonder ziel. En die ziel mag je blootleggen op je “over mij” pagina.

Toon jouw passie voor je vak en neem je lezer mee in je enthousiasme. Laat haar zien dat je niet kan wachten om je tanden in haar project te zetten. Jouw missie waarmee je de wereld een beetje mooier wil maken is jouw weg naar het hart van je lezer. Het is die WHY waar iedereen het over heeft, dankzij Simon Sinek.

Dus ja, die why is belangrijk om mee te nemen op je “over mij” pagina.

Maar verlies je niet in je missie. Laat je missie doorschemeren met een goed gekozen quote, een paar knipoogjes in de tekst of een korte alinea. Maar die ellenlange, gortdroge ‘missie en visie’? Die leest niemand. Tenzij ze zich nog snel willen voorbereiden op hun sollicitatiegesprek van morgen voor die functie van marketingmanager in jouw bedrijf.

Een simpele missie die je lezer aantrekt. Zonder marketeing lingo

Misverstand 3: je “over mij” pagina is een uitgebreid cv

Veel ondernemers blokkeren op wat ze nu precies op die “over mij” pagina moeten zetten. Het moet toch nog altijd “professioneel” blijven! We willen hier toch wel tonen dat we heel wat ervaring en expertise hebben in ons vakgebied.

Dan maar al je diploma’s vermelden – met de magna cum laude, uiteraard. – pffft, blaaskaak
Een bedrijfsgeschiedenis sinds 1865 mag je niet vergeten. – ugh, antiek en conservatief, dus!
Een uitgebreide lijst van elk groot bedrijf waarmee je ooit samenwerkte. – euh… namedropping much!

Natuurlijk moet je referenties tonen op je website, maar dit kan ook op een leuke manier met citaten of testimonials, bijvoorbeeld.

Veel ondernemers gaan al dit soort zaken op de “over mij” pagina zetten omdat ze niet weten wat ze hier anders moeten schrijven. Dan maar veel bla bla verkopen en nog wat bladvulling erbij en misschien nog een logo of vijf. *Total snooze fest.*

Heb je niet veel te zeggen? Hou het dan kort! Liever kort maar krachtig dan veel holle woorden die niemand leest.

Maak het niet moeilijker dan het is

Veel ondernemers lijken ofwel het belang niet in te zien van de “over mij” pagina ofwel er een heilige schrik voor te hebben. Beiden zijn fout.

Ja, een “over mij” pagina is een zeer belangrijk onderdeel van je website. Zoals gezegd is dat de plaats waar je potentiële klant de klik voelt en beslist om jou een berichtje te sturen, op te bellen of iets te kopen op je webshop.

Maar je hoeft er helemaal geen schrik voor te hebben! Schiet niet in een “zakelijke” kramp, vermijd nietszeggende marketingtaal en toon waarom jij de geschikte coach/copywriter/fotograaf/juwelenontwerpster bent voor jouw klant!

Hulp nodig? Schakel de geschikte copywriter in 😉 Ik help je met veel plezier op weg (of schrijf de hele pagina – of zelfs hele website – gewoon voor jou)! Bel me, schrijf me of comment onder deze blogpost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.